این گزارش در سایت نظام پیشنهادها ثبت شده

و در دست بررسی است

برای ایجاد تحولی بنیادین

 باید جسارت گذر از کلیشه ها را داشته باشیم!

میز و نیمکت­های فعلی که بیش از 150 سال پیش و متناسب با روش­های آموزشی آن زمان طراحی شده­ اند، پاسخگو و تامین ­کننده ­ی نیازهای آموزشی جدید نیستند و با روش­های آموزشی نوین، سازگاری ندارند.

این نیمکت­ها را در بهترین حالت، می­توان رو به تخته چید و این چیدمان برای روش سخنرانی و معلم محور مناسب است که آموزش، پای تخته متمرکز باشد. می­دانیم که در این روش تدریس، دانش ­آموزان کاملا منفعل می­شوند و بخصوص در دوره دبستان، بازدهی آن بسیار ناچیز است. از سوی دیگر تکیه­ گاه خشک و انعطاف ­ناپذیر این نیمکت­ها باعث خستگی زودهنگام دانش ­آموز می­شود و در درازمدت نیز تاثیر سوء فراوانی بر سلامت جسمی او می­گذارد. تحقیقات فراوانی تاکنون صحت این ادعا را تایید کرده ­است.                                 (ادامه ی مطلب در ادامه ی مطلب!!!!)



در روش­های نوین آموزشی و نیز در سند تحول بنیادین که مبتنی بر مطالعات علمی و پژوهش­های فراوان است تاکید شده که معلم، باید «مدیر یادگیری» باشد؛ یعنی آموزش را تبدیل به یک فرایند یاددهی -  یادگیری کند که توسط خود دانش ­آموزان انجام شود و معلم، تنها این فرایند را مدیریت کند. بر این اساس باید به جای آموزش متمرکز پای تخته و معلم محور، آموزش به صورت «گروه به گروه» و با تعامل دانش ­آموزان و مشارکت فعال آنان انجام گیرد.

تغییر چیدمان کلاس با این نیمکت­ها اگرچه می­تواند در افزایش کیفیت آموزش، موثر باشد اما بخشی از مشکلات آن همچنان باقی خواهدماند. یک چیدمان مناسب برای فعالیت­های گروهی، این است که نیمکت­ها را  دو به دو رو به هم بچینیم. در این چیدمان، هر چند امکان فعالیت تیمی تا حدودی فراهم می­شود باز هم مشکلاتی باقی می­ماند؛ از یک سو در قسمت میزِ کار، سطحی دو تکه خواهیم داشت که به دو طرف شیب دارد و وسایلی مانند چینه یا چوب خط، روی آن نمی ­ایستد و فضای کافی برای همه ­ی وسایل دانش ­آموزان ندارد. همچنین فاصله ­ی ایجاد شده در میان دو سطح، چاله ­ای است که مدام، مداد و وسایل دانش ­آموزان در آن می ­افتد و برداشتنش خالی از خطر نیست! از سوی دیگر، مشکل تکیه ­گاه برای ردیفی که کنار دیوار می­نشینند همان مشکل قبلی است (خشک و انعطاف ناپذیر) و ردیف مقابل نیز هیچ تکیه ­گاهی نخواهند داشت.

این جانب که چیدمان­های مختلفی را با نیمکت­های موجود آزمودم به این نتیجه رسیدم که این نیمکت­ها با روش­های نوین سازگاری ندارند و برای اجرای شیوه ­های نو در فرایند تدریس، باید ابزار مناسب را به کار گرفت. از آنجا که میز یکی از مهم­ترین ابزارها در کلاس است باید میزی طراحی کرد که دارای ویژگی­های زیر باشد:

1)     سطح آن صاف و یکدست باشد.

2)     فضای کافی و مناسب برای کتاب، نوشت ­افزار و وسایل و ابزارهای کمک آموزشی دانش ­آموزان فراهم باشد.

3)     هر گروه از دانش ­آموزان بتوانند دور میز خود بنشینند.

4)     همه ­ی اعضای گروه، با هم چهره به چهره باشند.

5)     اعضای گروه، به راحتی به همه ­ی سطح میز دسترسی داشته  و بتوانند به بهترین شکل، با  هم در تعامل باشند.

6)     شکل میز و زاویه ­ی نشستن بچهها به گونه ­ای باشد که برای دیدن تخته یا دیتا نیز مشکلی نداشته­ باشند.

7)     صندلی، دارای پشتی انعطاف پذیر و ارتفاع قابل تنظیم باشد. (در صورت تامین اعتبار!)

8)     امکان آویختن کیف یا لباس دانش ­آموز بر کناره ­ی میز، فراهم باشد.

9)     بتوان در زیر هر میز یک سطل زباله قرار داد تا بچه­ ها مجبور نباشند حتی برای تراشیدن مداد، مدام بین نیمکت خود و محل سطل زباله رفت و آمد کنند.

بر این اساس، شکل لوزی را برای میز جدید در نظر گرفتم که همه ­ی ویژگی­های بالا را در خود دارد:

-        چهره به چهره بودن هر دانش ­آموز با اعضای گروهش در این میز بهتر از میز مستطیلی است.     

-        تعادل و پایداری آن بهتر از شکل دایره است.

-        وقتی قطر بزرگ لوزی را عمود بر تخته قرار دهیم همه ­ی بچه ­ها به راحتی تخته و دیتا را می­بینند.

-        فضاهای دسترسی بهتری دارد.

-        رفت و آمد یک دانش ­آموز مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی­کند.

-        به راحتی می­توان در کنار آن جای آویختن کیف و لباس، تعبیه کرد.

-        به راحتی می­توان زیر هر میز یک سطل زباله یا بازیافت قرار داد. (دو امکان آخر، در نیمکت­های رایج وجود ندارد)  

در این راستا و پس از هماهنگی با مدیریت محترم آموزش و پرورش نیشابور و کارشناسان مربوطه، این جانب با همکاری مدیر محترم آموزشگاه، اقدام به تهیه و ساخت یک دستگاه از این میز کرده و آن را برای یک گروه چهار نفره از دانش ­آموزان در کلاس خود به کار گرفتم که مورد استقبال دانش ­آموزان قرار گرفت. مدیر محترم آموزش و پرورش نیشابور نیز پس از بازدید از کلاس و تایید طرح، با ساخت پنج دستگاه از این میز موافقت کرد تا کلاس به طور کامل به این میزها مجهز گردد.

امید است با تایید طرح در سطح کلان و تبدیل آن به یک طرح ملی، از یک سو از بروز صدمات جسمی به دانش ­آموزان در دوره ­ی تحصیل، پیشگیری کنیم و از سوی دیگر زمینه را برای ارایه ­ی آموزش بهتر و ایجاد روحیه تعامل و تفاهم در دانش ­آموزان – نسلی که باید در آینده، اداره ­ی جامعه را به دست بگیرد -  فراهم آوریم. به خاطر داشته باشیم که اختصاص بودجه به آموزش و پرورش، خرج و هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر و البته سالم! برای آینده ­ی کشور است.

 از آنجا که باید برای هر دوره، ابعاد میز متفاوت باشد پیشنهاد می­شود که میز هر دوره را با یک رنگ مشخص کنیم تا تشخیص آن در کلاس­ها به سادگی امکان­پذیر باشد. مثلا برای دوره ­ی اول دبستان رنگ فیروزه ­ای، برای دوره ­ی دوم دبستان رنگ آبی، برای دوره ­ی اول متوسطه رنگ کرم و برای دوره ­ی دوم متوسطه رنگ قهوه ­ای روشن مناسب به نظر می­رسد.

در پایان برخود لازم می­دانم از همکاری بی­دریغ جناب آقای هادی محروقی مدیر محترم دبستان منتظریان و جناب آقای هادی فخری معاون محترم آموزشی دبستان صمیمانه تشکر کنم که در تمام مراحل اجرای این طرح با من همراهی کردند؛ همچنین تشکر ویژه دارم از مدیریت محترم آموزش و پرورش نیشابور جناب آقای سپهری راد که با حمایت بی­دریغ خود زمینه ­ی اجرای طرح را فراهم آوردند و نیز از آقای حسین اصغر امینی مسئول خدمات و آقای علی اصغر محروقی مسئول انبار آموزش و پرورش نیشابور، همچنین نیروهای بخش فنی و خدمات آقایان رضا نظریان و علی اکبر جوریان که زحمت تهیه مصالح و ساخت میزها بر عهده ­ی ایشان افتاد و با دل و جان برای تحقق این امر تلاش کردند صمیمانه تقدیر و تشکر می­کنم.

 

فعالیت گروهی دانش ­آموزان با نیمکت­های فعلی که رو به هم چیده شده (مشکل تکیه­ گاه برای هر دو طرف)

 

 

سطح نامناسب میز برای کارهای گروهی (دو تکه، شیب دار به دو طرف، فاصله ­ی دو سطح)

 

ابزار و نوشت ­افزار دانش ­آموزان به چاله ­ی ایجاد شده بین دو سطح می­ افتد و برداشتن آن خالی از خطر نیست

 

 

تبادل نظر با مدیر و معاون محترم آموزشگاه پیرامون طرح پیشنهادی

 

 

فعالیت گروهی دانش ­آموزان با میز و صندلی مورد نظر در این پیشنهاد

 

 

بازدید جناب آقای سپهری راد مدیر محترم آموزش و پرورش نیشابور از نمونه ­ی میز ساخته شده 

 

 

ساخت 5 دستگاه از میز مورد نظر در کارگاه آموزش و پرورش نیشابور به دستور مدیر محترم


 

تجهیز کلاس به میزهای جدید