خانواده های گرامی سلام

اربعین حسینی و نیز ارتحال سلاله ی مهر و محبت، پیامبر رحمت، مصطفی محمد (ص) و شهادت و امام حسن مجتبی و امام علی ابن موسی الرضا را به حضور شما تسلیت و تعزیت عرض می کنم. 

در دو هفته پیش رو، مروری بر آموزشهای این سه ماه خواهیم داشت. 

بنابراین در درس قرآن، سوره های توحید، کوثر، ناس، فلق، حمد، نصر، عصر، فیل و کافرون را مرور خواهیم کرد و سعی می کنیم ضمن بررسی دوباره و تحلیل محتوایی این سوره ها، دانش آموزانی که آمادگی لازم را دارند ولی هنوز موفق به حفظ همه سوره ها نشده اند با دیگران همراه شوند. 

در درس ریاضی ضمن ورود به بخش شکلهای هندسی، مروری هم بر فصلهای گذشته خواهیم داشت و یک ارزشیابی ضمنی انجام می شود (بخصوص از جمع و تفریقهای دو رقمی گسترده نویسی و کار با جدول 1 تا 100) 

در درس هنر نیز همراه با مرور تکنیکهای ارایه شده، میزان مهارت دانش آموزان را در این روشها ارزیابی می کنیم. 

برای سهولت کار شما عزیزان، محتوای همه ی بسته های گذشته را نیز به صورت یکجا در ادامه مطلب قرار می دهم. 


پیام های قرآنی که طی یازده بسته از ابتدای سال تحصیلی ارایه شده به این شرح است: 

- هو الرحمن الرحیم (خدا بخشنده و مهربان است) 

- الرحمن علم القرآن (خدا قرآن را به ما آموخت) 

- کلوا واشربوا و لا تسرفوا (بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید) 

- الله یحب المحسنین (خدا نیکوکاران را دوست دارد) 

- و اقم الصلاه لذکری (با نماز به یاد خدا باشید) 

- هذا بیان للناس (قرآن سخن خدا برای مردم است) 

- ان اشکر لی و لوالدیک (از خدا و پدر و مادرت تشکر کن) 

- و اعملوا صالحا (کارهای خوب انجام دهید) 

- رب زدنی علما (خدایا علم مرا زیاد کن) 

رباعیهای خیام: 

در کارگه کوزه گری رفتم دوش 

دیدم دو هزار کوزه گویا و خموش 

از دسته ی هر کوزه برآورده خروش 

صد کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش! 

***

این کوزه چو من عاشق زاری بوده ست 

در بند سر زلف نگاری بوده ست 

این دسته که بر گردن او می بینی 

دستی ست که در گردن یاری بوده ست! 

***

آن قصر که جمشید در او جام گرفت 

آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت 

بهرام که گور می گرفتی همه عمر 

دیدی که چگونه گور، بهرام گرفت؟!! 

*** 

جامی ست که عقل، آفرین می زندش 

صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش 

این کوزه گر دهر، چنین جام لطیف 

می سازد و  باز بر زمین می زندش!! 

*** 

چون می گذرد عمر، چه شیرین و چه تلخ

پیمانه چو پر شد چه نشابور و چه بلخ

می نوش که بعد از من و تو ماه، بسی 

از سلخ به غره آید از غره به سلخ

*** 

دوری که در او آمدن و رفتن ماست 

آن را نه بدایت نه نهایت پیداست

کس می نزند دمی در این معنی، راست

کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست! 

*** 

ای دل تو به اسرار معما نرسی 

در نکته ی زیرکان دانا نرسی 

اینجا به می و نقل، بهشتی می ساز 

کانجا به بهشت، یا رسی یا نرسی!!

*** 

یک چند به کودکی به استاد شدیم

یک چند به استادی خود شاد شدیم

پایان سخن نگر که ما را چه رسید: 

چون ابر برآمدیم و بر باد شدیم!!

*** 

هر ذره که بر روی زمینی بوده ست

خورشیدرخی، زهره جبینی بوده ست

گرد از رخ نازنین به آزرم فشان

کان هم رخ و زلف نازنینی بوده ست!! 

*** 

پیش از من و تو لیل و نهاری بوده ست

گردنده فلک ز بهر کاری بوده ست

زنهار! قدم به خاک، آهسته نهی

کان مردمک چشم نگاری بوده ست!!

در درس هنر و ریاضی همان طور که در بسته شماره 9 بیان شد: 

در درس هنر، هفته اول مهر، آموزش نقاشی با استفاده از شکلهای هندسی داشتیم که به عنوان نمونه دو مدل کوسه و دو مدل ماهی با استفاده از سه گوش و دایره و بیضی و منحنی کار شد. 

هفته دوم مهر، رسم شکلهای حجم دار ساده (انواع جعبه های سه گوش و چهارگوش از زوایای مختلف)

هفته سوم مهر، رسم شکلهای حجم دار پیچیده (انواع جعبه های پنج و شش ضلعی، ستاره ای، طرح الماس و...)

هفته چهارم مهر، تکنیکهای کار با مداد رنگی را آغاز کردیم که در این هفته کار با نوک مداد و رسم انواع گل آموزش داده شد. 

هفته اول آبان، تکنیکهای کار با مداد رنگی را ادامه دادیم و نقاشی با پهنای مداد رنگی را یاد گرفتیم. نمونه کار این هفته، رسم حداقل سه نوع درخت با پهنای مداد رنگی بود. 

هفته دوم آبان، تکنیکهای قبلی را مرور کردیم.

هفته سوم آبان، تکنیکهای کار با مداد رنگی را با ایجاد حجم و سایه در رنگ آمیزی ادامه دادیم و یک هویج زیبا و خوشمزه کشیدیم. 

هفته چهارم آبان نیز همان تکنیک را با رسم هندوانه ادامه دادیم. 

در آذرماه نیز رسم شکلهای سه بعدی را تمرین کردیم و به عنوان نمونه، طرح صندلی را از دو زاویه ی تمام رخ و سه رخ رسم نمودیم.

اما در درس ریاضی، هفته اول تا سوم مهر با الگوهای عددی سطح ساده، متوسط و دشوار، کلاس ریاضی را شیرین کردیم (الگوهای عددی را به تفکیک سطح، نیمه های مهر در پست جداگانه ای ارایه کرده ام) و در کنار آن، عددنویسی و عددخوانی را یادآوری کردیم و پاره ای اختلالات که در کار بعضی بچه ها بود شناسایی شد و سعی کردیم با کمک شما خانواده های عزیز تا حد امکان برطرف شود. 

در همین هفته ها و نیز هفته چهارم مهر و اول آبان، با کارهای دست ورزی از جمله چینه و چوب خط و ساخت الگو با آنها وارد جمعهای اساسی شدیم.

هفته دوم و سوم آبان با جمع و تفریقهای اساسی کار را ادامه دادیم جدول ارزش مکانی را برای ورود به جمع و تفریقهای دو رقمی یادآوری کردیم.

هفته چهارم آبان، شیرین ترین بحث کلاس ریاضی، تفکر نظام دار بود که با روشهای مختلفی یاد گرفتیم. مانند مرتب کردن لباس، ساخت عددهای دو رقمی در پاورپوینت و بازی با کارت اعداد.

در آذرماه جمع و تفریق عددهای دو رقمی را به روش گسترده نویسی با رسم شکل و نیز کار با جدول 1 تا 100 را آموختیم. 

در درس علوم، با محیط زیست (هوا، آب و خاک)، اهمیت و کاربرد هر کدام، آلوده کننده های هر کدام و عوامل خطرآفرین برای آنها و نیز راهکارهای محافظت از محیط زیست آشنا شدیم. موضوع تفکیک مواد بازیافتی از زباله ها با توجه به این که این مواد از یک سو سرمایه ی ملی هستند و از سوی دیگر در طبیعت تجزیه نمی شوند، مهمترین نتیجه ی این بخش از درس بود.

در ادامه ی همین بحث، به نفت و نقشهای مثبت و منفی آن در زندگی پرداختیم و ضرورت آشنایی با انرژیهای پاک و جایگزینی آنها به جای نفت را فهمیدیم. 

آشنایی با گردش زمین و پیدایش شب و روز و فصلها و تغییرات آب و هوا و نیز ابزارهای هواشناسی مانند بادسنج، بادنما و دماسنج، آخرین بحثهای درس علوم تا این برهه از سال تحصیلی بوده است. 

با آموزگار فرزندتان در ارتباط باشید

از کاستی ها چشم پوشی نکنید و آن چه به نظرتان می رسد با من در میان بگذارید.

سپاسگزارم