گوش دادن، یک مهارت است که خیلی از ما آن را نیاموخته ایم. نداشتن این مهارت، برای همه ی ما مشکلات زیادی ایجاد می کند که مطمئنم هر کدام از شما بارها تجربه کرده اید! 

چه سنی زمان آموختن این مهارت است؟ 

در بعضی کشورها (مثل فرانسه) آموزش رسمی از 4 سالگی آغاز می شود و 2 سال به آموزش مهارتهای پایه (خوب گوش دادن، خوب نگاه کردن، رفتارهای گروهی و...) می پردازند؛ کاری که ما هم باید در دوره پیش دبستانی انجام دهیم اما نمی دهیم! پس در کلاس اول و دوم  باید جبران کنیم؛ قبل از آن که خلاف آن در رفتار کودک، تثبیت شود. 

چنانچه این مهارت در دوره کودکی کسب نشود، فرد در بزرگسالی این مشکل را با خود خواهد داشت و کسب این مهارت در بزرگسالی به سختی ممکن خواهد بود. 

بخشی از کارهایی که من برای آموزش این مهارت انجام می دهم به این شرح است: 

- در املا گفتن، فقط یک بار و با صدای آهسته متن را می خوانم تا دقت و تمرکز بچه ها برای شنیدن بیشتر شود. این کار با دو کلمه در هر بار شروع می شود و به تدریج تعداد کلمه های هر نوبت به سه و چهار کلمه افزایش می یابد. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که در حالی که یک کلمه را می نویسد باید یک یا دو کلمه دیگر را در ذهن خود نگه دارد و برای این کار لازم است با دقت بیشتری گوش کند! 

- املای گروهی نیز برای این کار بسیار مفید است. برای گروههای 4 نفره، دسته های 3 تایی یا 5 تایی کلمه انتخاب می شود؛ هر دسته کلمه یکباره خوانده می شود و هر کدام از بچه ها باید فقط یک کلمه را بنویسد و برگه را به نفر بعدی بدهد تا او کلمه ی بعدی را بنویسد. 

- بازی حفظ کلمه: روش کار، مانند املای گروهی است با این تفاوت که بچه ها به جای نوشتن کلمه ها باید آنها را به ترتیبی که خواسته می شود بگویند و تکرار کنند. در اجرای این بازی می توان با تنوع روشها بر جذابیت آن افزود! 

- استفاده از کلیپهای صوتی: ابتدا یک کلیپ چند ثانیه ای از صداهای مختلف (مانند صدای حیوانات مختلف، یا صداهای مربوط به خیابان) پخش می شود و از بچه ها می خواهیم پس از شنیدن کلیپ، بگویند چه صداهایی شنیده اند.

اگر شما هم راههایی را برای آموزش این مهارت، تجربه کرده اید بگویید و به اشتراک بگذارید.