چالشهایی که در سازماندهی امسال برطرف نشد!

سازماندهی امسال، یکی از بزرگترین کارهای انجام شده در دوره 8 ماهه مدیریت آقای قوامی نژاد است و آثار خوب آن انشاءاله در همین سال تحصیلی مشخص خواهد شد. اما هنوز چالشهای حل نشده ای در این کار بزرگ باقی مانده که باید برای آن تدبیری اندیشید. 

در حالی که در دوره متوسطه همکاران زیادی هنوز ساعتهای موظفشان کامل نشده و در محافل گوناگون از آنها به عنوان نیروهای مازاد نام برده می شود، (و در پارلمان مجازی برای راهکارهای استفاده از آنها دستور جلسه می دهند) در دوره ی ابتدایی کلاسهای بالای 30 نفر، فراوان داریم و کلاسهای 40 نفره هم پیدا می شود! 

مساله ی دیگری که در دوره ی ابتدایی دیده نشده، زمانی برای پاسخگویی به مراجعه ی مکرر اولیاست. بسیار ضروری است که برای همه ی کلاسهای ابتدایی، دو ساعت مربی ورزش اختصاص یابد و آموزگار، موظف باشد آن دو ساعت را در کلاس خالی خود بنشیند و پاسخگوی اولیا باشد. 

در مورد تقلیل و چگونگی اجرای آن در دوره ی ابتدایی هم در پست قبلی صحبت شده است. گفته ام که تقلیل در دوره ی ابتدایی مانند متوسطه قابل اجرا نیست و باید 4 ساعت اضافه کار به آموزگار پرداخت شود تا خودش به کلاس برود. البته این اضافه کار هم باید به نرخ آموزشی باشد که برای 4 ساعت در هفته، بین 250 تا 300 هزار تومان در ماه خواهد شد.

تعدادی از عزیزان دوره متوسطه، برای تکمیل ساعتهای موظف خود، به صورت پاره وقت به دوره ی ابتدایی آمده اند و در ساعتهای تقلیل آموزگاران، به کلاس آنها می روند. درباره ی آفت این اقدام هم سخن گفته ام. 

پیشنهاد من برای رفع این چالش این است که به جای پراکنده کردن ساعتهای دوره ی متوسطه بین همه ی نیروهای این دوره (که نتیجه ی آن، به حد نصاب نرسیدن ساعت موظف بسیاری از این عزیزان است) ساعت بعضی از این عزیزان را به حد نصاب برسانند و بقیه آنها را آزاد کنند و به طور کامل به دوره ی ابتدایی بفرستند (برای 3 تا 5 سال) و البته امتیاز ویژه ای مثل آنچه در سال 91/92 برای نیروهای راهنمایی که به ابتدایی آمدند در کار نباشد (به جای 5 روز، 4 روز کلاس بروند؛ یعنی 20 ساعت!!!) بلکه همان 20 درصد افزایش حقوق، برای آنها نیز برقرار گردد. (هرچند برای ابتدایی هم هنوز در حد حرف، باقی مانده است!!)

این عزیزان باید به جای این که بخشی از موظف خود را در متوسطه و بخشی را در ابتدایی باشند و در ساعت تقلیل همکاران ابتدایی به کلاس بروند و در نقش مبصر باشند، تمام موظف خود را در یک کلاس کامل ابتدایی حضور یابند. 

با این روش، هم مشکل کسری ساعت موظف همکاران متوسطه رفع می شود و هم می توان کلاسهای پرجمعیت ابتدایی را تفکیک کرد و کیفیت آموزش را ارتقا داد. 

وقتی یک نیرو در یک مقطع، مازاد است و در مقطع دیگری بشدت به او نیاز است اما از رفتن به آن مقطع خودداری می کند، آیا نسبت به حقوقی که در قبال کار انجام نداده اش دریافت می کند مدیون نیست؟! و آیا مدیر یا کارشناسی که حقوق این نیرو را کامل می پردازد می تواند در مقابل شرع، پاسخگوی حق الناس باشد در حالی که می داند این نیرو کارش را کامل انجام نداده و به جای او همکار دیگری دوبرابر کار کرده (کلاسش به جای 20 نفر، 40 نفره بوده!) و یک حقوق دریافت کرده است!!!  

/ 3 نظر / 18 بازدید
ابراهیمی

سلام همکار محترم پیشنهاد خوبی است ولی استفاده کردن از نیروی غیر ابتدایی در ابتدایی اون هم برای دو سه سال کارایی زیادی نداره چون این نیروها تخصص در یک رشته دارن ودلسوزانه کار نمی کنند و همکارانی مثل شما کم هستند که وارد مقطع پایینتر شوند ودلسوزانه کار کنند

مهدوی

سلام 1-فک کنم مرحمو درس نوشتم... 2-مگه نمیشه کلاس اولی دلش بگیره 3-در یک جلسه که جناب آقای قوامی نژاد هم حضور داشتن من در مورد مظلوم واقع شدن ابتدایی و تقلیل و...صحبت کردم اما[ناراحت ] ابتدایی همیشه مظلوم بوده

کیذقان

سلام این همه زخم نهان هست ومجال آه نیست