میشه از تجربه هاتون به من بدین؟!!

سلام همکاران عزیز

سعید نمی تواند کلمه ها را به طور پیوسته بخواند و گمان می کنم به نوعی اختلال گفتاری یا خوانداری دچار است. در حرف زدن معمولی کمی لکنت دارد ولی آن قدر نیست که برایش مشکلی ایجاد کند. وقتی سوال بپرسی جواب می دهد و با دوستانش هم ارتباط معمولی دارد. اما همیشه در چشمهایش نوعی استرس دیده می شود. تک فرزند است و از سوی خانواده بشدت مورد توجه قرار دارد. البته سعید در نوشتن هم مشکل دارد اما من فعلا آن را به حساب ضعف آموزش در پایه اول می گذارم. 

حالا من تصمیم دارم یک برنامه اختصاصی برای سعید تنظیم کنم تا اختلال خوانداری او را برطرف کنم و ضعف نوشتاری اش را نیز جبران نمایم. از شما عزیزان خواهش می کنم تجربه های ارزشمند خود را در موارد مشابه برایم بنویسید. 

سپاسگزارم.

/ 17 نظر / 12 بازدید
نمایش نظرات قبلی
کوشافر

قسمت 2 : البته همه ی همکاران خودشان استاد و سرور ما هستند ، این نوشته ها، جنبه ی پیشنهادی دارد و هیچ کس مثل ؛خود معلم دانش آموز نمی تواند مشکل او را حل کند ...همکاران گرامی ؛بیشترین مشکلاتی که دانش آموزان در خواندن و نوشتن دارند ؛ بر می گردد به عدم شناخت ذهنی از حروف الفبا ...... یکی ازراه های تست دانش آموزان این است که از صداهای حروف الفبا املا بگوییم: دانش آموز مذکور و یا دانش آموزان را با فاصله می نشانیم و تست شناسایی صدای حروف الفبا ؛ را از ان ها می گیریم.بچه ها بنویسید ، ض ، این جا اصلاً اشاره ای به ﺿ غيرآخر و یا ض آخر نمی کنیم ؛هر آن چه شکل ،که از صدای ذ به ذهن او می آید بنویسد . و هم چنین بقیه ی صداها را می گوییم بنویسند. با این کار،شما تشخیص می دهید که دانش آموز چه صداهایی را اصلاً نمی شناسد . حتی اگر یک نوع از صدای ذ را بشناسد خوب است . چون این قسمت از مشکلات املایی که کدام کلمه را با کدام ذ بنویسد ، کم کم با بالا رفتن سن او حل می شود .بعد از شناخت ، از دانش آموز؛سعی می کنیم ؛ که صداهایی را ؛ مشکل دارد ؛ یادداشت کنیم ؛ و برای آن صدا تمریناتی را به او بدهیم .

کوشافر

قسمت 3 : همکار گرامی اگه بخوام راه حل ارائه کنم؛ هم حقیر و هم سایر همکاران صدها راه در ذهن دارند که شاید بیشتر باعث سردرگمی شما شود و شاید بعضی از ان ها هم به کار آیند؛بهترین راه این است که ؛ خوب فکر کنید و ببینید که چه راه حلی برای حل مشکل این دانش آموز به ذهنتان می آید ، چون به ازای هر معلم روش تدریس وجود دارد.با این حال بعضی موارد را برایتان می نویسیم شاید به دردتان خورد اگر اولیا دانش آموزان همکاری کنند ؛ و یک معلم خصوصی کلاس اولی بگیرند تا با فرزندشان کار کند و علاوه بر آن،یکی از اولیا در کنار معلم اولی باشند. و نحوه ی کار با یک معلم کلاس اولی را یاد بگیرند ؛ خیلی می توانند به فرزندشان کمک کنند ، یکی از روش های حقیر همین است. اولیا را با کار یک معلم کلاس اولی به طور تقریباً کامل ،آشنا می کنم . چیزاهایی مانند :یا دادن جدول صدای حروف الفبا به ایشان، جدول ترکیب،نحوه ی پرسش از دانش اموز اولی؛ نحوه ی کار با کتاب های فارسی اول ؛ آشنایی با انواع تمرین ها و ... - حتماً یک جدول حروف الفبا ، و یک جدول ترکیب حروف الفبا را ، در کتاب این دانش آموز نصب کنید . - جدول ترکیب و جدول حروف الفبا به صورت بزرگ ، تهیه شود و

مهدوی

سلام پرنده همش نگام میکرد تجربمو نگفتم[نیشخند]

کوشافر

قسمت 4 : شاید یکی از چیزهایی که ذهن حقیر را سال ها به خود مشغول کرده ؛ پیشرفت در خواندن بچه ها باشد.و هنوز نتوانسته ام راه حل خوبی را برای خواندن بچه ها ارائه دهم ؛چون اول باید خواندن دانش اموز خوب شود ؛ خواندن خیلی مهم تر از نوشتن است؛ نوشتن زیر مجموعه ی خواندن است ؛ دانش آموزی که خواندنش خوب باشد ، نوشتن او خوب می شود . برای همین فکر کردم که بچه ها، در خواندن چه کلمه هایی معمولاً مشکل دارند؛ چیزهایی را که به ذهنم رسید؛به صورت مکتوب در آوردم و در وبم با نام :پیشنهادهایی جهت تقویت خواندن ؛ پست گذاری کردم ؛ اگر ، صلاح می دانید ؛ آن را دانلود کنید. این دانش آموز باید ترکیب زیاد کار کند، که البته پیش نیاز آن ، شناخت حروف الفباست.

کوشافر

سلام همکار گرامی ؛ منظورم دانش آموز مورد نظر در منزلشان جدول حروف الفبا و ترکیب حروف الفبا را به صورت بزرگ داشته باشد. با ترتیب دادن جلسه ای با اولیای این دانش آموز ، در منزل یا مدرسه ، البته منزل بهتر است ؛ کل مطالبی را که مربوط به جدول حروف الفبا هستش را ؛به آن ها آموزش دهید؛ از قبیل نوع بیان درست حروف الفبا؛حروف دو شکلی ؛ چهار شکلی ؛ علت نام گذاری آ اول ؛ ا غیر اول - ای وسط ؛ غیر آخر ؛آخر ؛ چسبان ؛ تنهای آخر ، معرفی ه و ه اِ ، حروف هم صدا ؛ هم شکل با چند صدا و ده ها نکته ی دیگر که در جدول حروف الفبا نهفته است . و ...........

یوسفی

سلام سعید وقتی وارد مدرسه یا بهتر بگم وارد محیط جدیدی می شود امنیت خود را کمتر میبیند . شما باید کمی احساس امنیت به او بدهید و به قولی با او رفیق شوید . ابتدا ببینید همه ی حروف را می شناسد یا خیر که اگر حروفی را نمی شناسد باید برای هر حرف برنامه ای را در زمان خاصی داشته باشید اگر این طور نیست و همه ی حروف را می شناسد ببینید آیا ترکیب های کلاس اول را خوب می داند و توانایی خواندن آن ها را دارد ؟ ترکیب ها مثل بـ + ا = با د + و = دو سپس خواندن و نوتشن کلمات بسیار ساده و یک بخشی و به مرور خواندن و نوشتن کلمات بزرگ تر و سخت تر . پس از آن خواندن و نوشتن جمله های ساده و به مرور چمله های بزرگ تر و پیچیده البته هر کدام از این مراحل خود دارای زمان و روش خاصی است که در همه ی مراحل آن ، دقت معلم و پیگیری و همراهی والدین را می طلبد .

مرتضی مجدفر

سلام. از الطاف شما و حسن نطرتان ممنونم. امیدوارم تبادل اطلاعات و تچربه را کماکان ادامه دهیم. نام شما جزو مشترکین شوق تغییر قرار گرفته و به گمانم امور مشترکین ، چند شماره اخیر شوق تغییر سهم شما را هم پنجشنبه 15 آبان ماه به پست تحویل داده اند که تا چند روز دیگر به دستتان می رسد. با شما تعداد دوستان نیشابوری من و مشترکان شوق تغییر باز هم افزایش یافت: یک شهر و این همه شور و شوق به داشتن تغییر ؟!

بابایی

سلام دلیل اینکه به مراکز اختلالات یادگیری معرفی نکردین چیه؟

س محمدپور

سلامهمکار عزیز من چند سال پیش در پایه ی دوم ابتدایی در یک روستا با دانش آموزان 2زبانه سروکار داشتم واتفاقا دانش آموزی داشتم که در زمینه خواندن و نوشتن فارسی و املا به شدت مشکل داشت به حدی که بعضی کلمات را که می گفتم با زبان مادریش می نوشت ولی در درس ریاضی فوق العاده بود. کاری که من کردم و نتیجه هم گرفتم این بود که متنی ساده در اختیارش می گذاشتم (داستانی) و از او می خواستم که آن را بخواند حتی یک یا دو خط و هیچ اصراری بر حفظ کردن نداشتم و سپس کتاب را کنار بگذارد و هر آنچه را که یادش مانده بنویسد ولو اینکه چند کلمه نامربوط باشد. و گاهی اوقات می خواستم که داستان را برایم تعریف کند البته در ابتدا بصورت خصوصی تا مورد تمسخر سایرین قرار نگیرد. در این زمینه همکاری والدین و صبر و حوصله آنها بسیار تاثیر گذار است. این کار بایستی در منزل هم به طور مداوم تکرار میشد تا اعتماد به نفس کودک روز به روز بیشتر شود و به لطف خدا و تلاش و کوشش دانش آموز و همت اطرافیان نتیجه ای مطلوب گرفتم هر چند بیشتر از آنچه فکر می کردم طول کشید. در پناه حق مانا باشید