آزمون کاغذی بگیریم یا نه؟

ارزشیابی به شیوه های مختلف در مراحل مختلف آموزش و هر کدام با اهداف خاص خود انجام می شود. صرف نظر از همه ی تقسیم بندیها من در کار خودم ارزشیابی را از نخستین روز سال تحصیلی آغاز می کنم. هدف ارزشیابی از این دیدگاه، شناخت استعدادها و تواناییهای دانش آموز و تقویت آنها و نیز شناخت نقاط ضعف و تلاش برای رفع آنهاست. 

من هیچ گاه ارزشیابی را با آزمون کاغذی انجام نمی دهم. این روزها بعضی از همکاران، سرگرم تهیه ی برگه های آزمون هستند تا امتحان کتبی برگزار کنند. 

دلیل مخالفت من با پیکها و آزمونهای کاغذی این است که این برگه ها دارای سوالهای یکسان برای همه ی بچه ها هستند در حالی که نیازهای آموزشی بچه ها یکسان نیست!! من دانش آموزانم را به صورت فرد به فرد و در پاره ای موارد به صورت گروه به گروه ارزیابی و نیازهای آموزشی هر کدام را مشخص می کنم؛ آنگاه برای هر کدام بر اساس نیازشان تکلیف اختصاصی برقرار می کنم و در طول یک دوره ی زمانی، میزان تاثیر تکلیف را بر یادگیری دانش آموز، می سنجم. این کار هیچ گاه با آزمونهای کاغذی امکان پذیر نخواهد بود!! 

و البته این برداشت من از ارزشیابی توصیفی است.

/ 7 نظر / 14 بازدید
ابراهیمی

سلام وخداقوت همکار محترم روش خوبی استفاده می کنین اما آیا شما که از این روش استفاده می کنین نتیجه مطلوب به دست آوردید

مهدوی

سلام و صبحتون شکلاتی... دقیقا با حرف های شما موافقم... این آزمونا و پیکا یه جورایی همه بچه هارو می خواد یکسان بار بیاره ... برای همینِ ما نمی تونیم بچه هارو تو بزرگی به شغل مورد علاقشون راهنمایی کنیم و بعد میرن سراغ هر شغلی و بد از مدتی بی انگیزه بودن و بی هدف بودن میاد سراغشون و ...خلاقیت و ...میرن می خوابن اگه از الان استعداد ها شناخته بشه اون موقع بچه ها واقعا آینده سازان میشن....

همسفرشکوفه ها

سلام بانظرتون موافقم ولی این چیزی که شما میگید زمانی قابل اجراست که اختیار ارزشیابی کاملا دراختیارمعلم باشه نه مرتب مثلا بهش دیکته بشه که چه چیزایی باید تو پوشه کارباشه چه فرم هایی باید پربشه خیلی ازآزمون هایی که میگیریم ضروری نیستن فقط صرف گذاشتن توپوشه کاره من خودم شخصا برای اظهارنظردرموردشاگردام به پوشهکارمراجعه نمیکنم

نغمه ی مهر

سلام.من هم مثل شما از ازمون های کاغذی خوشم نمیاد.و نظر شما را دارم.وقتی اخر هفته میشه بعضی همکاران کیلو کیلو تکلیف هفته میدن عده ای انواع کتاب کار را کار می کنند من راستش حالم بد میشه این جور چیزارو می بینم.دو یا سه تا تمرین پای تابلو میدم میگم حل کنید برا خونه هم همین.اما گزارش و فعالیت داریم چه تو کلاس چه تو خونه.همیشه میخام که در اموزش خانواده هم سهمی داشته باشن و اونا هم درگیر شوند.صحیح کردن ورقه و اشکال یابی کلی وقت ادمو می گیره.

باقری

سلام وعرض ادب جناب فرونه ای عزیز به مطلب بسیارجالب والبته مهمی اشاره فرموده اید که نشان از درک ژرف وعمیق شما از این شیوه ی ارزشیابی است و نیاز است همکاران معزز ما به این نرسند که ما ازنخستین ساعات کلاس ارزشیابی را برای یادگیری انجام می دهیم و بصورت تکوینی است نه یک روز خاص و نه یک نوع آزمون یکسان برای همه .. اگر قرار باشد باجند تا سوال دربرگه همه را بسنجیم پس چه فرقی کرده با اون شیوه ی قبل واز طرفی بقول شما مگه همه ی بچه ها نیاز هایشان یکسان است؟!!